志渡 友紀子
2025.12.03
voice recognition is not working
Hi there,
It appears that the voice recognition is not working. It always returns null, even when I use the official sample code. Could you please check whether the server is still running? Thanks.
[Info][SpeechRecog][getRecognition] null
Best regards,
Yuki
It appears that the voice recognition is not working. It always returns null, even when I use the official sample code. Could you please check whether the server is still running? Thanks.
[Info][SpeechRecog][getRecognition] null
Best regards,
Yuki
回答
Sotaサポート
2025.12.03
志渡 友紀子 様
お世話になっております。Sotaサポートです。
音声認識機能につきまして、12/3 15:30現在では正しくサーバは稼働しており、また少なくとも過去1か月以内で音声認識サーバのエラー報告・動作不調は確認されていないため、おそらくお使いの環境・機体等お客様固有の原因と思われます。
・VstoneMagic・Sota・ライブラリのアップデートの実行
1.ロボット本体の設定モードより「アップデート」を実行し、ロボットを最新のバージョンにアップデートする
2.VstoneMagicのメニューより「ヘルプ」→「アップデート」→「VstoneMagicのアップデート」を実行する
3.ロボットと通信した状態で、VstoneMagicのメニューより「ヘルプ」→「アップデート」→「ライブラリのアップデート」を実行する
・日本語の音声認識の確認
音声認識自体の機能の確認として、まずは日本語で正しく音声認識されるかご確認ください。
正しく認識されない場合、マイク機能が正しく動作していない、もしくは後述のネットワーク環境の問題が考えられます。
マイク機能については、マイク自体が正しく認識されていない・マイクボリュームが小さいなどが考えられます。
ロボットと同一LAN上に接続されているPCなどからロボットの内部ページ(http://(ロボットのIPアドレス)/)にアクセスし、マイクボリュームが小さい場合はボリュームを上げて改善するかご確認ください。
また、設定モードの動作テストを実行すると、最後にロボットのマイクから音声を録音・再生します。こちらを実行して録音される音声が極端に小さかったり、ノイズ・音割れ等の問題が発生していないかご確認ください。
もし日本語でのご利用が正常に行われる場合、他の言語への対応に関するプログラミング側の問題である可能性があります。
作成されたプログラム内に問題が無いかご確認ください。
・ご利用環境の確認
ロボット本体は日本国内のみの利用を想定しております。また、proxyを通じたご利用は対応範囲外となります。
これらの環境でご利用されている場合は、ネットワーク環境を上記に適用するものに変更してお使いください。
また、これらに適用するネットワーク環境でも、アクセス制限が厳しい設定となっている場合などは弊社サーバへアクセスできずに正しく機能が実行されない可能性があります。いくつかのネットワーク環境をご利用可能であれば、それを差し替えてお試しいただけますか?
なお、本フォーラムは原則として日本語での対応となっております。
英語での対応は、自動翻訳などを利用する都合上、正確性を欠いてしまう可能性がございますので、何卒ご了承ください。
Dear Yukiko Shido
Thank you for your help. This is Sota Support.
Regarding the voice recognition function, as of 3:30 PM on December 3rd, the server is operating correctly. Furthermore, there have been no reported errors or malfunctions with the voice recognition server within the past month. Therefore, we believe the issue is likely customer-specific, such as your environment or the robot itself.
- Update VstoneMagic, Sota, and the library.
1. Run "Update" in the robot's settings mode to update the robot to the latest version.
2. From the VstoneMagic menu, select "Help" → "Update" → "Update VstoneMagic."
3. While connected to the robot, from the VstoneMagic menu, select "Help" → "Update" → "Update Library."
- Check Japanese voice recognition
To check the functionality of the voice recognition itself, first check whether Japanese voices are recognized correctly.
If they are not recognized correctly, the microphone function may not be working properly, or there may be a problem with your network environment, as described below.
Regarding the microphone function, possible issues include the microphone itself not being recognized correctly or the microphone volume being low.
From a PC or other device connected to the same LAN as the robot, access the robot's internal page (http://(robot's IP address)/). If the microphone volume is low, try increasing it to see if that improves the situation.
Also, when you run the configuration mode operation test, it will record and play back audio from the robot's microphone at the end. Run this and check for issues such as extremely low audio, noise, or distortion.
If the robot works normally in Japanese, this may be a programming issue related to support for other languages.
Please check for any issues within the created program.
- Check your usage environment
The robot itself is intended for use only in Japan. Use through a proxy is not supported.
If you are using the robot in one of these environments, please update your network environment to comply with the above.
Even in a network environment that complies with these requirements, strict access restrictions may prevent access to our server and prevent the robot from functioning properly. If you have access to several different network environments, could you try switching to one of them?
Please note that this forum is primarily supported in Japanese.
Please note that English responses may be inaccurate due to the use of machine translation.
お世話になっております。Sotaサポートです。
音声認識機能につきまして、12/3 15:30現在では正しくサーバは稼働しており、また少なくとも過去1か月以内で音声認識サーバのエラー報告・動作不調は確認されていないため、おそらくお使いの環境・機体等お客様固有の原因と思われます。
・VstoneMagic・Sota・ライブラリのアップデートの実行
1.ロボット本体の設定モードより「アップデート」を実行し、ロボットを最新のバージョンにアップデートする
2.VstoneMagicのメニューより「ヘルプ」→「アップデート」→「VstoneMagicのアップデート」を実行する
3.ロボットと通信した状態で、VstoneMagicのメニューより「ヘルプ」→「アップデート」→「ライブラリのアップデート」を実行する
・日本語の音声認識の確認
音声認識自体の機能の確認として、まずは日本語で正しく音声認識されるかご確認ください。
正しく認識されない場合、マイク機能が正しく動作していない、もしくは後述のネットワーク環境の問題が考えられます。
マイク機能については、マイク自体が正しく認識されていない・マイクボリュームが小さいなどが考えられます。
ロボットと同一LAN上に接続されているPCなどからロボットの内部ページ(http://(ロボットのIPアドレス)/)にアクセスし、マイクボリュームが小さい場合はボリュームを上げて改善するかご確認ください。
また、設定モードの動作テストを実行すると、最後にロボットのマイクから音声を録音・再生します。こちらを実行して録音される音声が極端に小さかったり、ノイズ・音割れ等の問題が発生していないかご確認ください。
もし日本語でのご利用が正常に行われる場合、他の言語への対応に関するプログラミング側の問題である可能性があります。
作成されたプログラム内に問題が無いかご確認ください。
・ご利用環境の確認
ロボット本体は日本国内のみの利用を想定しております。また、proxyを通じたご利用は対応範囲外となります。
これらの環境でご利用されている場合は、ネットワーク環境を上記に適用するものに変更してお使いください。
また、これらに適用するネットワーク環境でも、アクセス制限が厳しい設定となっている場合などは弊社サーバへアクセスできずに正しく機能が実行されない可能性があります。いくつかのネットワーク環境をご利用可能であれば、それを差し替えてお試しいただけますか?
なお、本フォーラムは原則として日本語での対応となっております。
英語での対応は、自動翻訳などを利用する都合上、正確性を欠いてしまう可能性がございますので、何卒ご了承ください。
Dear Yukiko Shido
Thank you for your help. This is Sota Support.
Regarding the voice recognition function, as of 3:30 PM on December 3rd, the server is operating correctly. Furthermore, there have been no reported errors or malfunctions with the voice recognition server within the past month. Therefore, we believe the issue is likely customer-specific, such as your environment or the robot itself.
- Update VstoneMagic, Sota, and the library.
1. Run "Update" in the robot's settings mode to update the robot to the latest version.
2. From the VstoneMagic menu, select "Help" → "Update" → "Update VstoneMagic."
3. While connected to the robot, from the VstoneMagic menu, select "Help" → "Update" → "Update Library."
- Check Japanese voice recognition
To check the functionality of the voice recognition itself, first check whether Japanese voices are recognized correctly.
If they are not recognized correctly, the microphone function may not be working properly, or there may be a problem with your network environment, as described below.
Regarding the microphone function, possible issues include the microphone itself not being recognized correctly or the microphone volume being low.
From a PC or other device connected to the same LAN as the robot, access the robot's internal page (http://(robot's IP address)/). If the microphone volume is low, try increasing it to see if that improves the situation.
Also, when you run the configuration mode operation test, it will record and play back audio from the robot's microphone at the end. Run this and check for issues such as extremely low audio, noise, or distortion.
If the robot works normally in Japanese, this may be a programming issue related to support for other languages.
Please check for any issues within the created program.
- Check your usage environment
The robot itself is intended for use only in Japan. Use through a proxy is not supported.
If you are using the robot in one of these environments, please update your network environment to comply with the above.
Even in a network environment that complies with these requirements, strict access restrictions may prevent access to our server and prevent the robot from functioning properly. If you have access to several different network environments, could you try switching to one of them?
Please note that this forum is primarily supported in Japanese.
Please note that English responses may be inaccurate due to the use of machine translation.
志渡 友紀子
2025.12.04
Hi there,
Thank you for your prompt reply. I’m wondering if it’s possible that my English language package is not functioning correctly. Sometimes I notice that the robot can recognize Japanese, but English voice recognition consistently fails.
Please find my robot information below:
基本情報
ニックネーム: cakeman
シリアルコード: 624745903040
適用中のプラン: Sotaクラウド デベロッパープラン
対応言語追加オプション: 英語
ベースプラン期限: 2026-11-05
Thank you.
Sotaサポート
2025.12.05
志渡 友紀子 様
こちら、クラウドサーバ側の原因によるものの可能性がありました。
状況が分かり次第またご連絡致します。
申し訳ありませんが、何卒宜しくお願い致します。
Dear Yukiko Shido
こちら、クラウドサーバ側の原因によるものの可能性がありました。
状況が分かり次第またご連絡致します。
申し訳ありませんが、何卒宜しくお願い致します。
Dear Yukiko Shido
- This may have been due to an issue on the cloud server side.
- We will contact you again as soon as we know the situation.
- We apologize for any inconvenience this may cause, and thank you for your understanding.
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